Een goede, stevige en degelijke basis om te starten in het hoger onderwijs of de arbeidsmarkt.
We dagen je uit om meer uit jezelf te halen en je op school ook 'thuis' te laten voelen.

Goud, zilver én brons voor Ursulinen Mechelen op de 15de editie van de Sci-Tech Challenge

  • 19 maart 2024
  • 6de jaar

Afgelopen donderdag ging de Vlaamse finale van de Europese Sci-Tech Challenge door. Ella Laureys uit 6LWW wist samen met haar groepje de overwinning in de wacht te slepen met hun idee om aluminium om te zetten in waterstof.

De jaarlijkse Sci-Tech Challenge, georganiseerd door Vlajo en ExxonMobil, bracht ook tijdens deze editie een grote groep enthousiaste STEM-leerlingen van onze 3de graad in contact met ingenieurs, ondernemers en inspirerende denkers uit de bedrijfswereld. In teams met leerlingen van andere scholen ontwierpen onze jongeren een bedrijfsidee dat zich richt op het verduurzamen en energiezuiniger maken van woningen of scholen.

Na een dag intensief brainstormen, rekenen en organiseren, presenteerden ze hun ambitieuze plannen met een verrassend innoverende, chemische insteek. Een jury van experten oordeelde dat het team van Ella Laureys (6 Latijn-Wetenschappen-Wiskunde) ons land mag vertegenwoordigen op de Europese Sci-Tech finale te Brussel op 25 april.

Centraal in de beoordeling stonden bijzondere kwaliteiten zoals circulair en kritisch denken, sterke presentatievaardigheden en een constructieve teamgeest. Een eervolle tweede en derde plaats waren weggelegd voor het team van Lotte Van Dijck (5 Biotechnologische en Chemische Technieken) en het team van Amaryllis Van De Perre (5 Biotechnologische en Chemische Technieken) en Arwen Beullens (5 Wetenschappen-Wiskunde).

Met deze “medailles” tonen de STEM-leerlingen van Ursulinen Mechelen aan dat het laaghangende fruit voor hen al lang niet meer volstaat; ze mikken grootschaliger, duurzamer en inventiever dan ooit tevoren, als raszuivere ingenieurs-in-wording. We zijn Vlajo dankbaar voor de mooie kansen die we elk jaar weer krijgen om de vele sterktes van onze STEM-leerlingen maximaal uit te dagen.

D. Peeters