Waarom een laptopproject?

De coronacrisis heeft de digitalisering van onze maatschappij in een ijltempo doen versnellen. Onze scholengroep vzw KITOS staat voor innovatief, kwaliteitsvol en uitdagend onderwijs. Daarom beslisten de directies van de secundaire scholen samen met het schoolbestuur dat een snellere en kwaliteitsvolle uitrol van een gezamenlijk laptopproject onontbeerlijk was.
Het laptopproject biedt een meerwaarde op drie domeinen:
- Meerwaarde voor de ontwikkeling van de jongere:
- Werken aan mediawijsheid.
- Werken aan logisch en flexibel redeneren, en dus aan de 21ste-eeuwse vaardigheden waarmee onze jongeren moeten leren jongleren.
- Meerwaarde – in de klaspraktijk – voor het onderwijsleerproces:
- Als didactisch middel, bv. presenteren, digitale leeromgeving, simulaties, teken- en rekensoftware e.a.
- Als hulp bij differentiatie en het werken op maat voor elke leerling.
- Als ondersteunende software voor leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften.
- Als hulp bij evalueren, vastleggen en inzichtelijk maken van leerresultaten, feedback op maat geven.
- Bij toekomstige nieuwe werkvormen via education technology.
- Meerwaarde thuis:
- Demofilms of – lessen thuis bekijken zodat er tijd vrijkomt om moeilijkere delen van de leerstof uitvoeriger in de klas te behandelen.
- Thuis samenwerken aan oefeningen met andere leerlingen (de fysieke afstand is geen beperking meer).
- Delen van de leerstof kunnen thuis opnieuw bekeken worden waardoor leerlingen thuis beter kunnen oefenen en zo het eigen leerproces kunnen sturen.
Voordelen van een eigen laptop voor elke leerling
- Een eigen laptop is een geschikt leer- en werkmiddel om de 21ste-eeuwse digitale vaardigheden te verwerven en in te oefenen. Leerlingen leren zelfstandig problemen analyseren, oplossen en gaan (inter)actief aan het werk.
- Scholen kunnen meer werken aan mediawijsheid en digitale geletterdheid.
- De laptop is altijd ter beschikking, ook voor korte en flexibele leermomenten in de klas én thuis.
- Leerlingen ontdekken zelfstandig een manier van werken die bij hen past.
- Leraren kunnen als coach beter differentiëren, al dan niet via onderwijstechnologie. Ze kunnen de digitale leer-kracht van de leerling versterken. Elke leerling kan over zijn eigen lat springen.
- VZW KITOS werkt aan gelijke onderwijskansen op school en thuis. Iedereen heeft dezelfde kansen om te leren, met up-to-date-materiaal.
- Het toestel kan je thuis en in je vrije tijd gebruiken. De laptop wordt niet op school bewaard.
Schooljaar 2023-2024: iedereen een laptop!
Vanaf het schooljaar 2021-2022 zijn alle secundaire KITOS-scholen met de uitrol van het laptopproject gestart. Elke school legt haar eigen accenten. We gebruiken de DIGIsprongmiddelen van de Vlaamse overheid voor de uitrol van ons laptopproject.
Concreet betekent dit dat vanaf schooljaar 2022-2023 alle leerlingen een laptop in bruikleen van de school krijgen. Zij betalen éénmalig een waarborg van € 100 en het eerste jaar een servicekost van € 50. Vanaf het tweede bruikleenjaar wordt jaarlijks via de schoolrekening een kost van € 12 aangerekend voor de verzekering, service en onderhoud van het toestel. De leerling neemt elke avond de laptop mee naar huis. Een eigen toestel meebrengen kan, onder bepaalde voorwaarden en afspraken, zie onder bij de vragen.
Het schooltoestel

De KITOS-ICT-dienst koos voor het onderstaande goede toestel. Het toestel voldoet aan de eisen van een ‘business’-model. Dit betekent dat de laptops geschikt zijn voor intensief gebruik en veelvuldig vervoer van en naar de school. De batterij gaat een volledige schooldag mee.
Model | HP Probook 445 G8 |
Processor | Ryzen 3 5400U (4core +tsm, 2,6Ghz, 4Ghz boost, 15w tdp) |
Scherm | 14 inch FHD (1920×1080) Anti-Glare LED UWVA 250 |
GPU | Onboard vega 7nm, 6CU max 1,6Ghz |
SSD | 256GB PCIe NVMe Value Solid State Drive |
Werkgeheugen | 8GB DDR4 3200 |
Video uitgang | HDMI 1.4b |
Wlan adapter | Intel Wi-Fi 6 AX200 (2×2) |
USB | 3 x USB-A 5Gbps (USB3.2 Gen 1); 1 x USB-C 10GBps (USB3.2 Gen 2,power, DP) |
Batterij | 3 Cell 45 WHr Long Life |
Gewicht | 1,38 kg |