Een goede, stevige en degelijke basis om te starten in het hoger onderwijs of de arbeidsmarkt.
We dagen je uit om meer uit jezelf te halen en je op school ook 'thuis' te laten voelen.

Griekenland – blog

• 5 juli 2023
  • 5de jaar

De avonturen van onze Griekenlandreizigers vind je hier terug.

Maandag 3 juli 2023

Op een ontieglijk vroeg uur pikte de bus ons maandagochtend op voor een rit naar de luchthaven van Eindhoven. Een nachtelijke rit met weinig verkeer bracht ons vlotjes ter bestemming. De Nederlanders hadden hun zaakjes voor mekaar zodat het inchecken, de security, het boarden, taxiën, vliegen en landen vlotjes verliep. Een klein dutje was voor velen al welgekomen. In Athene mochten we meteen de beentjes onder tafel schuiven voor een eerste Griekse maaltijd. Voor de kenners een pastitio met choriatiki! Na de lunch konden we onze kamers betrekken en kreeg iedereen wat tijd om zich rustig op te frissen. Daarna bracht een eerste stadsverkenning ons naar het Syntagmaplein, Nationaal Park, Presidentieel paleis (met wissel van de erewacht), het Stadion, Olympieion en de Boog van Hadrianos: meteen een stevige wandeling met al heel wat bezienswaardigheden. We sloten de dag af met wat kuieren over de Adrianou, een terrasje …

Dinsdag 4 juli 2023

Vroeg uit de veren vandaag om de Acropolis te bezoeken. Dat was echter de duizenden cruise-toeristen gerekend die Athene vandaag overspoelden. Een alternatief programma bracht ons eerst naar de heerlijk rustige Agora met de fotogenieke Stoa van Attalos en het Thision. Daarna trotseerden we toch maar de mensenzee in het Museum van de Acropolis. Gelukkig was er airco en konden we in kleine groepjes toch door de zalen manoevreren. Na de lunch doken we eerst de pittoreske steegjes van de Anafiotikawijk in en vervolgens verkenden we de bezienswaardigheden van de Plakka, zoals de fraaie Toren der Winden het bruisende Monastirakiplein. In de namiddag bleek de grote massa weer richting getrokken te zijn en konden we alsnog in alle rust de Acropolis met zijn prachtige Parthenon en Niketempeltje bewonderen. Als afsluiter van ons Athene-hoofdstuk schotelde het restaurant ons nog een heerlijke maaltijd met mezedes voor: een opeenvolging van typisch Griekse hapjes. Lekker! Morgen trekken we de bergen in naar het klooster van Osios Loukas en naar Delfi. Kalinichta!

Woensdag 5 juli 2023

We verlieten vandaag de drukte van de hoofdstad Athene. In de ochtendfile lieten we langzaam de hoogbouw achter ons en ontvouwde zich een zonnig vakantielandschap dat voorbijflitst op de autosnelweg. De busrit bracht ons naar het heerlijk rustige klooster van Osios Loukas: het was een prachtige kennismaking met de architectuur, kunst en gebruiken van het orthodoxisme. Een ijsje of koffie op het plein en een beeldschoon uitzicht rondden deze tussenstop af. We reden door naar Delfi en genoten daar eerst van de lunch. Terwijl de dagjestoeristen afdropen, hadden wij het museum en de site voor onszelf. De sfinx, Apollo, de wagenmenner en natuurlijk Kleobis en Biton konden in het museum weer langs álle kanten bewonderd worden. Tijdens de wandeling door de resten van het orakelheiligdom werden de mythologische verhalen over Kroisos, Oedipus en Pyramus en Thisbe kracht bijgezet door een aantrekkende wind en onheilspellend gedonder. We ontsnapten net aan de onweersbui, maar het was een spannend schampschot. De avond bracht nog een lekker diner, winkeltjes en terrasjes.

Donderdag 6 juli 2023

Donderdag bracht vooral natuur. We daalden langs een oud wandelpad af van Delfi op de Parnassosberg naar het lager gelegen Chrisso. Onder de geuren van wilde tijm en salie gaven we ook onze ogen de kost met een schitterend uitzicht over de baai van Itea. In het oergriekse dorpje Chrisso konden we genieten van een drankje op het terras van de immer aimabele Jannis en Safira. Daarna bracht de bus ons weer naar boven naar het kleine archeologische terrein met de tempel van Athena Pronaos en de vaak gefotografeerde Tholos. Op eigen tempo keerde iedereen daarna terug naar de stad. In de namiddag stond een lange busrit naar Olympia op het programma. Gelukkig was er halfweg een fijne afwisseling, want we deden de oversteek van het vasteland naar het schiereiland Peloponnesos per schip! Aangekomen in Olympia werden de kamers in recordtempo verdeeld. Een uitnodigend zwembad stond ons immers op te wachten. Een verkoelende duik deed deugd na de lange busrit. Na het avondmaal kreeg iedereen nog wat vrije tijd in het gezellige en levendige dorpscentrum. Morgen wacht ons een ware Olympische beproeving, want dan verkennen we het museum en de site van de oude Spelen!

Vrijdag 7 juli

De voormiddag bracht eerst een bezoek aan het museum van Olympia. Dat lag er nog heerlijk kalm bij. In alle rust konden we de prachtige kunstvoorwerpen bekijken: de elegante Nike van Paeonios, de strenge Apollo op het kentaurenfronton, de achterkant van Hermes en het borstharnas van Hadrianus. Nadien zetten we ons bezoek verder op de uitgestrekte archeologische site. Gezeten onder de bomen van het gymnasion leerden we het verloop en de disciplines van de oude Olympische Spelen kennen. Ook de grandeur van de Zeustempel ( een wereldwonder!) was indrukwekkend. Het bezoek eindigde in het Olympisch Stadion.
Daar konden zij die zich geroepen voelden, wérkelijk in de voetsporen van de geschiedenis treden: zij namen het tegen elkaar op in een epische loopwedstrijd met een echt olympisch tintje. Rik en Ella mochten als winnaar de overwinningskrans in ontvangst nemen.
Na de middag doorkruisten we met de bus de Peloponnesos van west naar oost. Zo kwamen we in de vooravond aan in Kalamaki, het vakantiedomein van ons reisbureau, in de buurt van Korinthe. Het strand en de zee van Kalamaki werden al uitgebreid verkend. Opnieuw een goed gevulde en warme dag. De rustdag van morgen hebben we dubbel en dik verdiend!

Zaterdag 8 juli

Vandaag hadden we een vrije dag: tijd voor rust en vrije tijd. Na een relaxed ontbijt (mét choco) voorzag de leiding voor de avonturiers een natuurwandeling naar het strand van Kenchries: een stevige tocht langs afgelegen dorpsstraatjes die ons uiteindelijk bij een klein strand bracht. In de hippe beach bar genoten we van een drankje tussen de Griekse zonnekloppers. De crew van Kalamaki voorzag bij terugkeer een lekker lichte lunch met croques en daarna kon een ontspannen namiddag beginnen: dobberen in zee, luieren op het strand, even wegdommelen of een spelletje spelen op het terras. De avond werd afgesloten met een spannende Griekenlandquiz. Wie het meeste onthouden had over de reis, het best op de hoogte was van de levensloop van de beleiding én het best presteerde bij de doeproeven, mocht zich winnaar noemen kon de prijs – een gratis Kalamaki-consumptie – in ontvangst nemen. Even leek het alsof de ploeg van de Fratelzonvrijwilligers de prijs voor de neus van onze leerlingen zou wegplukken, maar met een geweldige remonte kaapte ploeg “The 5 Graces” toch nog de eerste plaats. Dikke proficiat! Morgen doen we nog een daguitstap met verschillende bezoeken in de buurt, en daarna komt de terugkeer alweer dichterbij …

Zondag 9 juli

Met de batterijen opgeladen hadden we vrijdag weer een pittige dag voor de boeg. ’s Morgens bezochten we de adembenemende Apollotempel in het oogstrelende Oud-Korinthe. Met de bus staken we dan het binnenland van de Argolisstreek door om zo in het machtige Mycene te belanden. De bonkige burcht van Mycene, het prachtige paleis van Agamemnon en de spectaculaire Schatkamer van Atreus waren weer waanzinnig mooi. Een lekker middagmaal in de trouwzaal van Agamemnoons paleis sterkte ons voor het namiddagprogramma. Eerst reden we naar de potige Palamidiburcht. Via de Trap der duizend treden zetten we de afdaling in: een echte uitdaging, waarbij soms grenzen werden gelegd. Dat verdiende wel wat vrije tijd in het gezellige stadscentrum van het nobele Nafplio. Als laatste halte gingen we naar het theater in het epische Epidauros, waar we ook veel leerden over het toneel én de geneeskunde in de Griekse oudheid. En tot slot sloten we onze laatste avond in Griekenland af met een spetterend dansfeest. Morgen proberen we alles weer in de valies te krijgen en keren we weer naar België.

Maandag 10 juli

Vroeg op vandaag, want de bus pikt ons na het ontbijt al op om ons naar de luchthaven te brengen. Een korte stop aan het Kanaal van Korinthe staat nog op het programma als laatste culturele bezoekje. Daarna wacht de ‘hustle and bustle’ op de luchthaven: check-in, security, boarding en… off we go. Straks zijn we weer in België. Het was een fijne reis. Aan iedereen nog een fijne zomer! Καλό καλοκαίρι!