Een goede, stevige en degelijke basis om te starten in het hoger onderwijs of de arbeidsmarkt.
We dagen je uit om meer uit jezelf te halen en je op school ook 'thuis' te laten voelen.

Griekenlandreis – blog

• 3 juli 2022
  • 5de jaar

De avonturen van onze Griekenlandreizigers vind je hier terug.

Zaterdag 2 juli
Onze “reisdag” verliep vlotter dan verwacht: een snelle busrit naar de luchthaven en een relatief rustige Eindhoven Airport. Ondanks wat vertraging was ook de vlucht naar Athene erg aangenaam. Voor sommigen was het hun luchtdoop en dat is natuurlijk altijd een beetje spannend. Na het oppikken van de bagage bleek het ondanks de invallende duisternis toch nog erg warm in de Griekse hoofdstad (27°C). We mochten de beentjes meteen onder tafel schuiven voor een lekkere moussaka en zakten tenslotte af naar ons hotel voor een welverdiende nachtrust.

Zondag 3 juli
Vandaag hadden we een druk programma voor de boeg. In alle vroegte beklommen we de Acropolis. Deze machtige rots van strijd en religie bleek eens te meer een echt hoogtepunt, zelfs zo vroeg in onze reis. Toen het echt warm en druk begon te worden, zochten we verkoeling in het fraaie Acropolis Museum. Daarna had het Parthenon geen geheimen meer voor ons. Na de middag klommen de temperaturen nog wat hoger, maar gelukkig bracht een stevige bries verfrissing. We starten de namiddag toch maar in de schaduw van de zuilengangen en de olijfbomen van de Agora. Een vrij momentje op het fotogenieke Monastirakiplein was welgekomen. De rest van de namiddag wandelden we door het oude centrum, met het parlementsgebouw, de wisseling van de wacht op het Syntagmaplein, het Nationaal park, het Olympisch Stadion en zo veel meer. We sloten de dag af op de Plakka waar we bij het avondeten met mezedes ook onze eerste jarige Jinthe lauwerden. Moe maar voldaan nemen we alweer afscheid van Athene. Morgen reizen we door naar Delphi!

Maandag 4 juli
We moesten vandaag al vroeg uit de veren, want de bus stond klaar om ons in alle vroegte gepakt en gezakt uit Athene weg te voeren. De chauffeur loodste ons behoedzaam door de ochtendspits en eens we de miljoenenstad achter ons hadden gelaten, lieten we het Attisch landschap aan ons voorbij glijden of lieten we ons gewillig in slaap dommelen na onze stevige reisstart. Een koffietje halfweg scherpte onze geest voor het bezoek aan het klooster van Osios Loukas. De prachtige ingetogenheid van deze religieuze plek bekoorde velen. Een drankje of een ijsje op het mooie kloosterplein mocht ook niet ontbreken, terwijl een stevige bries de grote hitte luwde. Een korte rit bracht ons vervolgens naar Delphi, onze nieuwe verblijfplaats. Het restaurant had een portie souvlaki klaar staan en in het hotel kon iedereen zich wat opfrissen. In de late namiddag trokken we dan naar het museum, waar de grote horde dagjestoeristen alweer was afgedropen. De sfinx, Apollo, de wagenmenner en natuurlijk Kleobis en Biton konden weer langs álle kanten bewonderd worden. In milde warmte en langer wordende schaduwen trotseerden we tenslotte de site van het Orakel van Delphi. Over de toekomst kwamen we er misschien niet veel te weten, maar het werd een luisterwandeling vol fascinerende verhalen, van Oedipus, en Croesus, tot Pyramus en Thisbe toe. De avond bracht nog wat winkeltjes en barretjes in het bescheiden dorpje, en daarna weer welgekomen nachtrust. Weer een goed gevulde dag! Benieuwd wat morgen brengt …

Dinsdag 5 juli
Een kleine wijziging … De felle droogte en een acuut brandgevaar noopten ons tot een wijziging van het programma. De natuurwandeling naar Chrisso werd vervangen door een klimmetje naar het hoogste punt van Delphi. Daar prijkt de villa van het kunstzinnige koppel Angelos Sikelianos en Eva Palmer. In een sfeer van idealistisch pacifisme stampten zij er na WO1 het theaterfestival van Delphi uit de grond. Hun idee van vrede en internationale vriendschap is nog steeds brandend actueel. Op het kerkhof zochten we nog even naar het graf van Eva Palmer, maar jammer genoeg hebben we haar niet gevonden. Daarna wandelden we door naar de Kastaliabron, waar we ons met ijskoud bronwater konden verfrissen. Ook het kleine archeologische terrein met de tempel van Athena Pronaos en de vaak gefotografeerde Tholos brachten we een bezoek. Op eigen tempo keerde iedereen daarna terug naar de stad: zo was er tijd om van het uitzicht te genieten, naar de museumshop te gaan of nog een souveniertje te scoren. Want, jawel, thuisfronters, er zijn hier en daar al cadeautjes naar jullie op weg.
Na de middag nestelden we ons in de bus voor een stevige rit naar Olympia. Na de drukke wandelvoormiddag betekende dit voor velen het ideale moment voor een dutje. Halfweg namen we de ferry naar de Peloponnesos, het grote zuidelijke schiereiland van Griekenland: even uit de bus een frisse neus halen op het felblauwe Griekse zeewater.
Aangekomen in Olympia werden de kamers in recordtempo verdeeld. Een uitnodigend zwembad stond ons immers op te wachten. Een verkoelende duik deed deugd na de lange busrit. Na het avondmaal kreeg iedereen nog wat vrije tijd in het gezellige en levendige dorpscentrum. Morgen wacht ons een ware Olympische beproeving, want dan verkennen we het museum en de site van de oude Spelen!
Καληνύχτα!

Woensdag 6 juli
Vandaag waren we weer vroeg uit de veren. Na het ontbijt, het inpakken en het zoeken naar verloren voorwerpen zakten we eerst af naar het museum van Olympia. Daar konden we genieten van enkele prachtige kunstvoorwerpen, zoals de frontons van de Zeustempel, de Nikè van Paionios en natuurlijk de ongeëvenaarde Hermes van Praxiteles. Daarna wandelden we door naar de archeologische site van Olympia, waar we kennis maakten met het verloop en de disciplines van de oude Olympische Spelen. Ook het gymnasion, het monument voor Philippos van Macedonië, de tempel van Zeus en het Heraheiligdom passeerden de revue. De rondleiding eindigde toepasselijk in het Olympisch Stadion. Daar konden zij die zich geroepen voelden, wérkelijk in de voetsporen van de geschiedenis treden: zij namen het tegen elkaar op in een epische loopwedstrijd met een echt olympisch tintje. Jaron mocht als winnaar de overwinningskrans in ontvangst nemen, terwijl Jade en July het podium vervolledigden. Na de middag doorkruisten we met de bus de Peloponnesos van west naar oost. Zo kwamen we in de vooravond aan in Kalamaki, het vakantiedomein van ons reisbureau, in de buurt van Korinthe. Het strand en de zee van Kalamaki werden al uitgebreid verkend. Opnieuw een goed gevulde en warme dag. De rustdag van morgen hebben we dubbel en dik verdiend!

Donderdag 7 juli
Vandaag hadden we een vrije dag: tijd voor rust en vrije tijd. Na een relaxed ontbijt (mét choco) voorzag de leiding voor de avonturiers een natuurwandeling naar het volgende dorpje Kavos: een stevige tocht langs afgelegen baaitjes, chique villa’s en klauterrotsen die ons uiteindelijk bij een gezellig terrasje bracht. De crew van Kalamaki voorzag bij terugkeer een lekker lichte lunch en daarna kon een ontspannen namiddag beginnen: dobberen in zee, luieren op het strand, even wegdommelen of een spelletje spelen op het terras. De avond werd afgesloten met een spannende Griekenlandquiz. Wie het meeste onthouden had over de reis, het best op de hoogte was van de levensloop van de beleiding én het best presteerde bij de doeproeven, mocht zich winnaar noemen en kon de prijs – een doos Papadopouloskoekjes! – in ontvangst nemen. Even leek het alsof de ploeg van de Fratelzonvrijwilligers de prijs voor de neus van onze leerlingen zou wegplukken, maar met een geweldige remonte kaapte ploeg “Antigone” toch nog de eerste plaats. Dikke proficiat! Morgen doen we nog een daguitstap met verschillende bezoeken in de buurt, en daarna komt de terugkeer alweer dichterbij …

Vrijdag 8 juli
Met de batterijen opgeladen hadden we vrijdag weer een pittige dag voor de boeg. ’s Morgens bezochten we de adembenemende Apollotempel in het oogstrelende Oud-Korinthe. Met de bus staken we dan het binnenland van de Argolisstreek door om zo in het machtige Mycene te belanden. De bonkige burcht van Mycene, het prachtige paleis van Agamemnon en de spectaculaire Schatkamer van Atreus waren weer waanzinnig mooi. Een nogal “kaasrijk” middagmaal sterkte ons voor het namiddagprogramma. Eerst reden we naar de potige Palamidiburcht. Via de Trap der duizend treden zetten we de afdaling in: een echte uitdaging, waarbij soms grenzen werden gelegd. Dat verdiende wel wat vrije tijd in het gezellige stadscentrum van het nobele Nafplio. Als laatste halte gingen we naar het theater in het epische Epidauros, waar we ook veel leerden over het toneel én de geneeskunde in de Griekse oudheid. Terug in Kalamaki werden de jarigen, Hannelore en Jinthe, nog eens extra verwend. En tot slot sloten we onze laatste avond in Griekenland af met een spetterend dansfeest. De gelegenheids-dj was erg tevreden. Morgen proberen we alles weer in de valies te krijgen en bereiden we stilaan ons vertrek voor.