Een goede, stevige en degelijke basis om te starten in het hoger onderwijs of de arbeidsmarkt.
We dagen je uit om meer uit jezelf te halen en je op school ook 'thuis' te laten voelen.

Griekenlandreis

• 27 augustus 2019
  • 5de jaar

Enkele leerlingen van 5 ASO en TSO vertrekken op woensdag 3 juli 2019 naar Griekenland. Ze beleven daar een boeiende week en keren op woensdag 10 juli 2019 terug. Volg hun avonturen via onze facebookpagina!

Woensdagochtend 3 juli 2019

We zijn vertrokken. Na een nachtelijke busrit naar Eindhoven staan we klaar om op het vliegtuig te stappen. Greece here we come!

Woensdagmiddag 3 juli 2019

Aangekomen in Griekenland. Stralend weer. Een heerlijke 36 graden. Na onze eerste Griekse lunch verkenden we de Griekse agora, de bakermat van de democratie.

Woensdagavond 3 juli 2019

Het vakantiegevoel zit er al helemaal in. In Kalamaki konden de leerlingen al een verfrissende duik nemen in zee. Op het terras met zicht op het water genieten we nog van een prachtige avond.

Donderdag 4 juli 2019

Superwarme dag vandaag in Griekenland voor onze adembenemende Argolistoer. Eerst stond de aloude Apollotempel in het knappe Korinthe op het programma. Vervolgens beklommen we de bonkige burcht van het magnifieke Mycene. Na de middag was het puffen op de prachtige Palamidiburcht. Gelukkig konden we nadien nagenieten in het nobele Nafplio. Ook het tijdloze theater van het enigmatische Epidavros mocht op deze dag niet ontbreken. Afkoelen kon met een deugddoende duik in het weldoende water van de Saronische Golf. Nu ebt de warmte weg op ons terras aan zee in Kalamaki. Kalinichta!

Vrijdagvoormiddag 5 juli 2019

Vanochtend lieten we Kalamaki achter ons. Geen nood: volgende week komen we nog eens langs. In de voormiddag doorkruisten we met de bus de Peloponesos langs machtige bergen en glooiend groene valleien met glanzend grijsgroene olijfbomen. In Olympia verblijven we in ons viersterrenresort Antonius. Het is opnieuw een hete dag, dus genieten de leerlingen eerst nog van wat welgekomen afkoeling in het zwembad. In de late namiddag trekken we nog naar het museum en de site van Olympia!

Vrijdagnamiddag 5 juli 2019

Wanneer de ergste hitte was geweken, doken we deze namiddag het museum van Olympia in. Als absoluut toppunt bewonderden de leerlingen de Hermes van Praxiteles. Vooral de achterkant van dat beeld kon hen wel bekoren! Nadien dompelden we ons onder in de geschiedenis van de Olympische Spelen.

Een historische – wat zeg ik: epische – loopwedstrijd op de antieke piste was de apotheose van ons bezoek. Bij de meisjes haalde Bente als eerste de finish voor Fien en Jools: een volledig Ursulinen-podium. Ook bij de jongens was het een spannende strijd waarbij Noah van Ursulinen Mechelen de krans bemachtigde. Ook Jitse van UM haalde het podium. Alleen Lander kon met een 2e plaats de Hagelsteineer redden. De peptalk van UM-coaches Katrien, Lize en Sam had duidelijk effect gehad 😉 Vanavond strijken we neer in het dorpje voor wat winkeltjes en terrasjes.

Zaterdagvoormiddag 6 juli 2019

Terwijl België in de ban was van de start van de Ronde van Frankrijk, zetten wij in Griekenland onze eigen Tour verder. ’s Morgens stond een eerder vlakke etappe op het programma: tijdens de rit van Olympia naar Patras konden de meesten nog een klein dutje doen. De overzetboot van Rio naar Antirio was een aangename afwisseling. Op het dek van de ferry konden we genieten van een heerlijke zeebries boven de Korinthische Golf. Na de bevoorrading stond dan een bergetappe op het programma. Slingerend tussen berg en zee klommen we richting Delfi met een echte aankomst bergop. En toen was de dag pas halfweg!

Zaterdagnamiddag 6 juli 2019

Na de lunch en de kamerverdeling in hotel Parnassos (de leerlingen van Hagelstein slapen zelfs in “The Villa”) gingen we naar het museum van Delphi. De Sfinx van Naxos, Kleobis en Bito en de Wagenmenner hebben nu geen geheimen meer voor ons. In de lange schaduwen van de avondzon bezochten we nadien ook de site van het orakel. De schathuizen, de tempel, het theater, het stadion en de moerbeiboom deden ons verstomd staan. Maar de prachtige ligging en de ongerepte vallei met olijfbomen en cipressen deden ons nog meer mijmeren over verleden, heden en toekomst. Nu duiken we nog even het kleine dorpje in voor een rustige avond in de bergen. Kalinichta!

Zondagvoormiddag 7 juli 2019

Vanmorgen bleven we nog een half dagje in de buurt van Delphi. Na het ontbijt strekten we de beentjes in een mooie bergwandeling naar Chrisso. Tussen de rozemarijn en wilde tijm zongen de leerlingen liedjes dat het een lieve lust was. Na een stevige tocht streken we neer op het terras van Jani en Zafira voor een drankje. Gelukkig kwam de bus ons daar weer oppikken zodat de terugweg bergop vlot verliep. Voor het definitieve vertrek richting Athene gingen we ook nog even kijken naar het heiligdom van Athena Pronaia, zeker het meest fotogenieke plekje van Delphi.

Zondagnamiddag 7 juli 2019

Onderweg naar Athene hielden we in de namiddag nog uitgebreid halt in het klooster van Osios Loukas. De mooie kerk – Unesco werelderfgoed – gaf een ingetogen sfeer en ook het landschap was indrukwekkend. Na een ijsje zetten we de lange reis naar Athene verder. Ons hotel ligt in de buurt van de bruisende Psiri-wijk, waar we gingen eten. Wie nog zin had, kon er daarna nog een terrasje meepikken. Kalinichta!

Maandag 8 juli 2019

De temperatuur in Athene schoot vandaag weer de hoogte in, tot tegen de 40°C. Vroeg in de voormiddag bezochten we daarom eerst het Acropolismuseum. De krullen van de korai, de vlechten van de kariatiden, de helm van Athena en het marmer van Elgin: ze hebben geen geheimen meer voor ons. Daarna beklommen we dapper de Acropolis zelf. Ondanks de loden zon kon dit hoogtepunt toch niet ontbreken. Na de lunch verkenden we samen nog enkele grotere en kleinere monumenten in de stad. Weliswaar σιγά σιγά, rustig aan. Aan de ambtswoning van premier Tsipras was het een hele begankenis van pers en politie, maar de presidentiële wacht liet het niet aan zijn hart komen en we kregen een acrobatische “position switch” van de evzones te zien. Daarna was het tijd voor een welgekomen ijsje op het Syntagmaplein. Weer op krachten gekomen passeerden we dan ook nog de Mitropoli en de Toren der Winden. Maar toen was de kaars helemaal uit en waren de leerlingen toe aan een zee van vrije tijd in de Plakka voor wat winkeltjes en terrasjes. Kalinichta!

Dinsdag 9 juli 2019

Na een drukke en warme week hadden we deze vrije dag wel verdiend. Vanmorgen verlieten we Athene en begaven we ons in de ochtendspits opnieuw richting Kalamaki, met de tonen van Mireille Mathieu’s “Acropolis, adieu” in ons achterhoofd. Tijdens de vrije namiddag kon iedereen genieten van rust, zee en strand. Een dutje doen in de koele kamer, een boekje lezen, een gezelschapspel spelen, de zee in, de zee uit, weer de zee in. Het kon allemaal. Nu maken we ons op voor een spetterende laatste avond.

Woensdag 10 juli 2019

Gisteravond sloten we reis af met een wervelende dansavond! Op de muziek van de gelegenheids-dj dansten de leerlingen én leraren zich zo flink in het zweet, dat er nadien moest gedweild worden! (grapje) Sorry thuisfront, geen foto’s van dit memorabel feestje want… what happens in Greece, stays in Greece 🙂 Vanmorgen kon er wat later ontbeten worden: opstaan ná 8.00 uur voelt als een ongelofelijke luxe. De zon was ook al van de partij zodat we vanop het terras van een prachtig panorama konden genieten. Na een ontbijt brachten we de hele bende samen in een kring voor een afsluitend groepsmoment. De rest van de voormiddag is nog vrij. De rommelige koffers worden herschikt, of dichtgeduwd, en het strand en het terras bieden ook nog ontspanning. Straks, na de lunch, maken we ons klaar voor de terugreis.