In onze 2de graad Doorstroom en Dubbele Finaliteit wordt er hard gewerkt aan de ondernemingszin van onze leerlingen. Het hele schooljaar lang is er een nauw contact met de bedrijfswereld en worden er verschillende ondernemende projecten georganiseerd. Lees je even mee?
In onze 2de graad Doorstroom en Dubbele Finaliteit wordt er hard gewerkt aan de ondernemingszin van onze leerlingen. Het hele schooljaar lang is er een nauw contact met de bedrijfswereld en worden er verschillende ondernemende projecten georganiseerd. Lees je even mee?
Eind oktober 2023 gingen de leerlingen van 3 en 4 BEO op bedrijfsbezoek bij hun favoriete merk Nike. De leerlingen ontdekten de wondere wereld van deze trendsetter en kwamen alles te weten over de historiek van het bedrijf en de strategische invulling van het Europese distributienetwerk tijdens een leerrijke presentatie. Tijdens een rondleiding in Nike’s Europees Logistiek Centrum focusten we ons vooral op duurzame ontwikkeling, de kantoren en het dagelijkse leven van de medewerkers. In de namiddag deden we nog een viertal boeiende leerspellen.
Kris Van Hoeymissen van MORZOtof sprak over zijn ervaringen als ondernemer en over zijn eigen bedrijf MORZOtof voor de leerlingen van 3 en 4 ECO en BEW. Met zijn bedrijf begeleidt hij andere bedrijven in hun traject naar een positieve impact op de maatschappij, met minder impact op milieu en de werknemers. Hij leerde de leerlingen wat belangrijk is op zowel technisch als organisatorisch vlak om je bedrijf te doen groeien. De leerlingen luisterden vol interesse en werden zich bewust dat ondernemen ook rekening houden is met veel factoren.
In november trokken onze leerlingen (3 en 4 ECO en BEW) dan richting Vlaams-Brabant en brachten ze een bezoek aan Fruit Vanhellemont en de suikerfabriek in Tienen. Bij Fruit Vanhellemont kregen ze een voorstelling van het bedrijf en leerden ze wat er zoal gedaan wordt bij de fruitteler het hele jaar door. De samenwerking met de natuur staat centraal gedurende het hele verhaal.
Tijdens het groepsbezoek aan de Suikerfabriek in Tienen doken de leerlingen gedurende een bezoek van 1,5 uur in het proces van biet tot suiker. Een bezoek dat meer dan 180 jaar traditie en innovatie koppelt aan milieu, aan duurzaamheid, aan veiligheid en aan mensen met talent en een hart voor suiker.
De leerlingen van 3 en 4 BEO gingen in februari op bezoek bij het MAS en Portopolis in Antwerpen. De leerlingen onderzochten in het MAS het verhaal van de Antwerpse haven in de lange geschiedenis van globalisering, van de Vikingen tot vandaag. Welke vrachten gaan sinds eeuwen de stad in en uit? Wat zijn de logistieke en maatschappelijke uitdagingen van een groeiende wereldhandel? Ze ontdekten het allemaal!
Nadien trokken ze naar Portopolis. Dit is een plek om op een speelse en interactieve manier de haven te ontdekken. De leerlingen werden ondergedompeld in de boeiende wereld van de haven. De rondleiding begon met een korte introductie aan de havenkaart. Daarna gingen de leerlingen met een tablet zelfstandig het aanbod van Portopolis ontdekken. Ze speelden een sluizenspel, testten hun kennis met een quiz over duurzaamheid en innovatie en verdiepten zich in de haven met een VR-bril.
In maart ontvingen we Tilly Buelens van Hallinto in de klas. Met meer dan 15 jaar ervaring in administratie, HR, finance, quality en management bij nationale en internationale bedrijven startte ze in 2008 een eigen zaak met een duidelijke missie: professionele administratieve ondersteuning bereikbaar maken voor de kleine KMP. Intussen is Hallinto een gevestigde waarde bij ondernemingen in de regio Vlaams-Brabant, Kempen en Limburg. De leerlingen luisterden geboeid en leerden weer heel wat bij over ondernemerschap.
In functie van de lessen ‘logistiek’ gingen we met de leerlingen van 4 BEO, 4 ECO en 4 BEW op bezoek naar het distributiecentrum van Colruyt in Mechelen.
Bij Van In in Wommelgem werden onze leerlingen warm onthaald en maakten ze nadien in groepjes kennis met de verschillende functies over het hele gebouw: uitgever, sales, marketing, klantendienst en het magazijn. Afsluiten deden ze met een korte quiz. De winnaars ontvingen een leuk Van In gadget.
De leerlingen van 3 BEO en BEW legden gedurende het Peterschapsproject de eerste contacten met de bedrijfswereld. Meerdere bedrijven uit de Mechelse regio waren bereid om hun deuren voor hen open te zetten. De bedrijven deelden (in de mate van het mogelijke) informatie mee, waardoor de leerlingen een kijk kregen op de interne werking van de onderneming. De leerlingen zochten in groepjes van 2 of 3 een peterbedrijf en verwerkten tussentijdse opdrachten tot een ordelijk, gestructureerd geheel. Op het einde van het schooljaar stelde elke groep zijn peterbedrijf voor aan een aantal juryleden aan de hand van een presentatie. De leerlingen van 3 BEO maakten ook een promotiestand over hun peterbedrijf. Deze stand kon doorlopend bezocht worden door ouders, leraren en leerlingen. De leerlingen informeerden elke bezoeker op een correcte manier over het project en hun peterbedrijf.
De leerlingen van 4 BEW en BEO startten in kleine teams een eigen project waarbij ingezet wordt op de ondernemende competenties. De gemaakte winst ging integraal naar een goed doel naar keuze. De Jieha-ondernemingen TrendSnacks, PureHalal Treats, MysticMusk, UM-Bios, Polaroid Friendship Booth, VoetbalFurie en Dance&Drinks schonken hun winst aan Oxfam en Unicef.